vrijdag 9 maart 2012

Strijklicht


Sharpness is a bourgeois concept.
Henri Cartier-Bresson





Op www.encyclo.nl vond ik:
  1.  strijklicht
    ` strijk - licht het -woord vertaling van floodlight
     
  2. Strijklicht
    Licht dat zijwaarts (bijna parallel) op het onderwerp van de foto valt. Het `strijkt` als het ware langs het onderwerp, waardoor alle oneffenheden extra geaccentueerd worden. De bijzondere elementen van het onderwerp van de foto komen hierdoor nog mooier naar voren..
     
  3. strijklicht
    Licht dat onder een scherpe hoek over een oppervlak valt; vaak worden hierdoor de onregelmatigheden in het oppervlak blootgelegd.
    Categorie: Procédés en Technieken > zijbelichting.
     

Sinds september 2011 volg ik aan het SLAC (Academie Leuven) het eerste jaar Fotokunst Analoge Fotografie.
De bedoeling is om me te bekwamen in het fotograferen met film. Deze moeten dan ontwikkeld worden en dan moeten er vergrotingen gemaakt worden in de donkere kamer.
In het eerste trimester was één van de opdrachten: strijklicht. Wanneer het licht rakelings langs een muur scheert, komen alle oneffenheden dank zij het licht en de schaduwwerking plots heel erg tot leven.
Ik vond het maar een moeilijk onderwerp, maar gaandeweg kwamen er toch enkele mooie foto's uit mijn probeersels.

In onze tuin kroop er een pissebed over een eiken blok hout en het zonnelicht zorgde voor een immense schaduw.
De foto werd (op aanraden van mijn docent) zeer hard afgedrukt zodat bijna een grafisch beeld ontstaat.







 Deze bezem lag in onze tuin en op een novembermorgen had het gevroren zodat alle ijskristallen in de lage zonnestralen zichtbaar werden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten